مقالات, مقالات هنری

کاربرد رزین اپوکسی در ساخت زیورآلات

رزین اپوکسی در ساخت زیورآلات

رزین اپوکسی همچون شیشه، طلا، نقره یا استیل یک ماده سازنده زیورآلات می باشد که به خاطر خواص منحصر به فردی که دارد دنیای جدیدی از تنوع  در ساخت زیورآلات پدید آورده است. در این مقاله از ایران کامپوزیت ، به این موضوع خواهیم پرداخت که رزین اپوکسی دقیقا در ساخت چه نوع زیورآلاتی کاربرد دارد که مواد دیگر قادر به انجام آن نیستند یا حداقل انجام آن را سخت می کنند ؟

موارد استفاده از رزین اپوکسی در درست کردن زیورآلات :

در زیر به برخی از کاربردهای رزین اپوکسی در ساخت اکسسوری های شخصی و زیورآلات اشاره میکنیم :

کپسوله کردن عکس یا گل در زیورآلات :

رزین اپوکسی شفافیتی مشابه شیشه دارد با این تفاوت که به راحتی شیشه نمی شکند و امکان کپسوله سازه مواد حساسی مثل گل و گیاه های خشک شده را ایجاد می کند. علاوه بر آن در مقایسه با شیشه سطح براق تر، جلوه و نمای بیشتر و مراحل ساخت ساده تری دارد.

تولید زیرورآلات با استفاده از تکنیک های رنگ و رزین :

  • درصدد آن هستید جواهرات و زیورآلات رزینی شما در عین حفظ شفافیت رنگ داشته باشه ؟ کافیست چند قطره رنگ جوهری به آن اضافه کنید.
  • دنبال راهی هستید که گوشواره های رنگ و وارنگ مات درست کنید؟ به مخلوط رزین، رنگ های پودری اضافه کنید.
  • دوست دارید جواهرات و زیورآلاتتان جلوه ی سنگ های براق را داشته باشند؟ افزودن رنگ متالیک را در مخلوط خود امتحان کنید.
  • دنبال جلوه و نمای بیشتر و ایجاد حس جادویی در زیورالات هستید؟ استفاده از رنگ های صدفی یا رنگ های کرومیک در این مورد، انتظار شما را برآورده می کند.

هر کدام از این رنگ ها جلوه ی خاصی دارند و به تنهایی می توانند دنیایی از تنوع را در ساخت زیورآلات و جواهرات به وجود آوررند. اما این تنوع در برابر تنوع و جلوه ی ناشی از استفاده ی رزین های رنگی و تکنیک های نقاشی در ساخت زیورآلات هیچ به شمار می آید.

رزین اپوکسی در ساخت زیورالات

امکان ترکیب با چوب یا دیگر اکسسوری ها:

شفافیت و چسبندگی خوب رزین به چوب، باعث شده است که علاوه بر محبوبیت استفاده از رزین به عنوان یک پوشش براق، محافظ و افزاینده طول عمر نگهداری زیورآلات چوبی، امکان اعمال خلاقیت و ایجاد طرح های ترکیبی بی نظیری با چوب و رزین مشابه طرح های زیر فراهم شود.

از سوی دیگر رزین اپوکسی این قابلیت را دارد تا با انواع اکسسوری هایی مثل اکلیل، ورق طلا، برچسب های متنوع یا حتی مجسمه ها و اجسام کوچک تزئینی ترکیب شود و یک نمای سه بعدی جذاب در زیورآلات ایجاد نماید.

امکان تراش و شکل دهی با ابزارآلات ساده و ارزان:

رزین آپوکسی قبل از پخت به شکل یک مایع شفاف و بی شکل هست که با افزودن هاردنر و صرف زمان پخت تبدیل به یک قطعه سفت و سخت خواهد شد و شکل قالب یا قابی که حین فرآیند پخت داشته است را به خود می­گیرد.

با این اوصاف فرض کنید شما قصد دارید یک گوشواره ستاره شکل محدب بسازید، ساخت اشکال محدب یا حالت دار در صنعت زیورآلات کار ساده ای نیست اما اگر با رزین کار کنید انقدرها هم کار سختی به نظر نمی رسد.

اگر قالب ستاره ای شما محدب باشد، رزین مایعی که داخل قالب خواهید ریخت در گوشه ها جمع می شود و شکل درستی به خود نمی گیرد. راهکار رفع این مشکل چیست ؟

راهکار بسیار ساده است، مخلوط رزین و هاردنر خود را در قالب تخت ستاره ای شکل بریزید و اجازه دهید 4-6 ساعت از پخت خود را طی کند.

بعد از این مدت زمان، رزین تقریبا حالت خمیری در قالب می گیرد و شما می توانید با قرار دادن قالب سیلیکونی حاوی رزین در یک ظرف ته گرد طی باقی زمان پخت خود، بدون بهم ریختن ضخامت رزین در قسمت های مختلف قالب؛ شکل محدب به آن بدهید.

تراشکاری زیورالات رزین با ابزار و تجهیزات - ایران کامپوزیت

از طرف دیگر رزین سفت و سخت پس از پخت  نیز به راحتی با ابزار آلات ساده و ارزانی مثل یک ورق سنباده قابل تراش و شکل دهی است تا بدون از دست دادن شفافیت خودش به طرح مد نظر شماست برسد. این مسئله باعث می شود اشتباهات حین فرآیند قالب گیری رزین ترسناک به نظر نرسد، چرا که در پایان کار می توانید با یه سنباده ساده یا سوهان ناخن طرح را اصلاح کنید.

جمع بندی:

در این مقاله از وبسایت ایران کامپوزیت متوجه شدیم رزین هنری اپوکسی بخاطر قابلیت های منحصر به فردی که دارد کاربرد های خاصی را در ساخت زیورآلات ایجاد نموده یا برخی از آنان را ساده تر نموده است. این قابلیت ها عبارتند از:

  • شفافیت عالی و مراحل ساخت ساده قابلیت کپسوله سازی و استفاده از قطعات حساسی چون تصاویر چاپ شده و گل های خشک شده را در ساخت زیور آلات فراهم می کند.
  • تنوع رنگ آمیزی بالا باعث شده نه تنها قابلیت شبیه سازی انواع جواهرات طبیعی و مصنوعی را داشته باشد بلکه دست هنرمند را در ساخت انواع زیورآلات خلاقانه باز گذاشته است.
  • چسبندگی خوب به انواع چوب، فلز و اکسسوری باعث بروز تحولی در ساخت زیورآلات ترکیبی خصوصا زیورآلات چوبی گشته است و امکان ساخت جلوه های سه بعدی را در ساخت زیورآلات فراهم کرده است.
  • امکان تراش و شکل دهی ساده و ارزان که یادگیری را برای مبتدیان و چالش حالت دهی را برای متخصصان صنعت زیورآلات ساده کرده است.

مجموعه ایران کامپوزیت کاویان به عنوان یک مرجع تخصصی در راستای بهبود و توسعه دانش و تکنیک در صنعت رزین و کامپوزیت وظیفه اجتماعی خود می داند تا با ایجاد بخش آموزشی و ارائه مستمر مطالب و نکات کاربردی در قالب مقالات، ویدیو و دورهای آموزشی قدم مثبتی در ارتقا این صنعت بردارد، لذا خوشحال خواهیم شد تا با کامنت کردن پیشنهادات و سوالات خود در این حوزه؛ ما را در انجام این اهم یاری فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *