اخبار صنعت کامپوزیت

فرایند بازیافت کامپوزیت اپوکسی

جدید

فرایند بازیافت کامپوزیت اپوکسی تنها به پره های توربین بادی محدود نمی شود، بلکه در بسیاری از کامپوزیت های اپوکسی تقویتی با الیاف نیز کاربرد دارد. خصوصا کامپوزیت های متشکل از الیاف گران قیمت کربن نیز از این دسته محصولات هستند.

بنابراین، این فرآیند می تواند به ایجاد یک چرخه اقتصادی بالقوه در صنایع توربین بادی، هوافضا، خودرو و فضا کمک کند. جایی که این ترکیبات تقویتی به دلیل وزن سبک و دوام طولانی برای ساخت سازه های دارای تحمل بار بالا استفاده می شوند.

طراحی خاص پره ها با هدف ماندگاری یک چالش زیست محیطی جدی ایجاد می کند. دور ریختن این توربین ها پس از پایان عمر، به دلیل تخریب ناپذیری آنها چالش بزرگی است . اگر راه حلی پیدا نکنیم، تا سال ۲۰۵۰، ۴۳ میلیون تن زباله پره توربین بادی در سطح جهان انباشته خواهیم داشت.

این فرآیند تازه کشف شده یک نمونه اولیه از یک استراتژی بازیافتی است. که می توان آن را در اکثر پره های توربین بادی موجود و همچنین پره های در حال تولید. و همچنین سایر مواد بر پایه اپوکسی اعمال کرد.

این نتایج را به تازگی در مجله علمی پیشرو Nature منتشر کردند. دانشگاه Aarhus به همراه مؤسسه فناوری دانمارک، درخواست ثبت اختراع را برای این فرآیند ارائه کردند.

محققان نشان دادند که با استفاده از کاتالیزگر مبتنی بر روتنیوم و حلال‌های ایزوپروپانول و تولوئن، می‌توانند ماتریس اپوکسی را جدا و یکی از بلوک‌های سازنده اولیه پلیمر اپوکسی، بیسفنول A (BPA) و الیاف شیشه کاملاً دست نخورده را در یک فرآیند جدا کنند.

با این حال، هنوز امکان ارزیابی فوری این روش وجود ندارد. زیرا سیستم کاتالیزوری برای اجرای این فرایند در مقیاس صنعتی به قدر کافی کارآمد نیست – و روتنیوم یک فلز کمیاب و گران‌قیمت است. بنابراین، دانشمندان دانشگاه Aarhus به کار خود برای بهبود این روش ادامه می‌دهند.

Troels Skrydstrup، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، می‌گوید “با این وجود، ما آن را یک پیشرفت قابل توجه برای توسعه فناوری‌های بادوام می‌بینیم که می‌تواند یک چرخه اقتصادی برای مواد مبتنی بر اپوکسی ایجاد کند. این اولین بار است که یک فرآیند شیمیایی می‌تواند به طور انتخابی یک کامپوزیت اپوکسی را از تجزیه و یکی از مهم‌ترین بلوک‌های سازنده پلیمر اپوکسی و همچنین الیاف شیشه یا کربن را بدون آسیب رساندن به آنها در فرآیند جدا کند.“.

منبع: سایت chemeurope.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *