اخبار صنعت کامپوزیت

بازیافت نوین الیاف کربن

canberra carbon recycle

دانشمند UNSW (استرالیا) کانبرا، دکتر Di He، روشی برای بازیافت الیاف کربن توسعه داد که نه تنها باعث کاهش ضایعات این ماده می شود، بلکه انرژی کمتری مصرف می کند و میزان الیاف بیشتری را سالم نگه می دارد. از این این الیاف محصولات جدید مفیدتری تولید می کنند.

این پروژه با همکاری یک شریک UNSW کانبرا در صنعت خودرو انجام شد که می‌خواست امکان ساخت خودرو از الیاف کربن بازیافتی را بررسی کند. لازم به ذکر است که تاکنون بازیافت الیاف کربن همیشه منجر به تخریب شدید این ماده می گردد.

دکتر Di He توضیح می‌دهد: “در روش‌های قبلی بازیافت الیاف کربن، این ماده به شدت آسیب میبیند. در حال حاضر عملکرد مکانیکی اشیاء ساخته از الیاف بازیافتی نسبت به اولیه، بین 80 تا 90 درصد کاهش می یابد. الیاف بازیافتی معمولا فقط در ساخت محصولات ارزان قیمت تر مانند میز یا صندلی به کار می روند.”

الیاف کربن سمت چپ را با متد قدیمی و دیگری را با متد جدید بازیافت کردند

الیاف کربن سمت چپ را با متد قدیمی و دیگری را با متد جدید بازیافت کردند.

برخی از روش‌های بازیافت موجود شامل خرد کردن کامپوزیت است که قبل از گرم کردن آن برای حذف پلاستیک، الیاف کربن را از بین می‌برد. پس از خرد کردن، این الیاف مانند موهای جدا یا رشته الیاف می شوند.

“در این روش، الیاف کربن را خرد نمی‌کنیم و نحوه گرم کردن در کوره را بهینه کردیم. این روش ما الیاف کربن را کمتر از 30 درصد تخریب می‌کند که 50 درصد نسبت به روش‌های موجود بهتر است. اگرچه الیاف کربن بازیافتی روش He در ساخت خودرو قابل استفاده نیست، اما به دستیابی به این هدف بیشتر از همیشه نزدیکیم. الیاف کربن بازیافتی جدید می‌توانند برای ساخت قطعات خاصی از خودرو، مانند سقف استفاده شوند.”

یکی از محققان اصلی از گروه تحقیقات تولید پیشرفته UNSW کانبرا، پروفسور Matthew Doolan، می‌گوید که جهان، با پیشرفت در زمینه مهندسی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی، باید بیشتر به کاهش ضایعات فکر کند.

“همانطور که محصولات پیشرفته‌تری تولید می‌کنیم، مواد اولیه بسیار پیشرفته‌تری نیز می‌سازیم و در نتیجه در پایان عمر آن محصول مشکلاتی ایجاد می‌کنیم. روش معمول زباله یا سوزاندن این ضایعات، راهکاری موقتی است. این روش نمی تواند برای همیشه ادامه یابد. این که چه گزینه‌های دیگری که در اختیار ماست یکی از سوالات کلیدی است. امیدواریم UNSW کانبرا در پاسخگویی به آن کمک کند.”

دکتر HE و Doolan، به همراه همکارانشان، اخیراً یافته‌های خود را در مورد بازیافت الیاف کربن در مجله Composites Part A: Applied Science and Manufacturing منتشر کردند. درباره یافته‌های آن‌ها در اینجا بیشتر بخوانید.
منبع خبر: سایت compositesworld.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *