شرح فرآیند تزریق رزین (RTM)
-
منتشر شده در
mazdak stiri

10
جولای
RTM يك فرآيند قالب بسته ميباشد. در اين فرآيند ابتدا الياف را در يك قالب دو كفة نر و ماده قرار ميدهند. سپس رزين مايع و كاتاليست توسط يك ميكسر ايستا مخلوط ميشوند و مخلوط آنها از طريق منافذ تزريق با يك فشار مختصر وارد قالب ميشود. فشار تزريق معمولاَ كمتر از 700KPa ميباشد. هواي محبوس در بين الياف با ورود رزين، به سمت خروجيهاي قالب رفته، از قالب خارج ميشوند.
كنترل شكل پر شدن قالب براي دستيابي به آغشته سازي كامل الياف، از اهميت خاصي برخوردار است. تشكيل نواحي عاري از رزين و آكنده از آن باعث از رده خارج شدن قطعه ميشود. چرخة پخت به ضخامت قطعه، نوع رزين و دماي قالب دارد. قطعات معمولاً در قالب گرم پخت ميشوند و عمليات پس پخت براي بهبود خواص مكانيكي بكار ميرود. RTM براي توليد قطعات بزرگ و پيچيده داراي مزيت است. سرعت نسبتاَ بالا، مطلوب بودن دو طرف سطح، به راحتي قابل دستيابي است. امكان پخت قطعه در قالب موجب كاهش قابل ملاحظة زمان فرآيند در مقايسه با فرآيند لايه گذاري دستي است.
از آنجايي كه RTM مانند اتوكلاو داراي محدوديت ابعاد و فشار نيست، ابزارهاي جديد براي ساخت قطعات بزرگ و پيچيده قابل استفادهاند.
فرآيند RTM هيچگاه بدون حل مسايل مربوط به اتوماسيون فرآيند ساخت و پيش شكل ابزاركاري، تحليل جريان پر شدن قالب و شيمي رزين، تا اين حد گسترش و تعميم نمييافت. در دو دهة گذشته پيشرفت سريع در RTM، اين مشكلات را حل كرد و پتانسيل فرآيند RTM را براي ساخت كامپوزيتهاي پيشرفته اثبات نمود. مزاياي اين فرآيند ميتواند بصورت ذيل خلاصه شود:
– امكان ساخت قالبها و قطعات با تلورانس ابعادي دقيق
– كيفيت مناسب دو روي قطعه
– امكان چينش دلخواه الياف
– امكان كاربرد 65% حجمي الياف
– يكنواختي جمع شدگي با توجه به همگوني ضخامت و بارگذاري الياف
– امكان تعبية الحاقات فلزي و غيره درون قالب
– پايين بودن نسبي قيمت تجهيزات
– پايين بودن فشار تزريق
– كم كردن انتشار مواد فرار
– كاهش اتلاف مواد
– قابليت ساخت قطعات پيچيده و توخالي
– امكات اتوماسيون و بالا بردن سرعت توليد
– كاهش حباب در قطعه
– امكان ساخت قطعات با ضخامت يكدهم تا نود ميلي متر
از سوي ديگر، RTM داراي معايبي نيز هست؛ طراحي قالب، حساس است و نياز به مهارت دارد. درگاه نامناسب تزريق و خروجي ميتواند منجر به ايجاد نقص در قطعه شود. كنترل آغشته سازي و شكل جريان مشكل است. در گوشهها و لبهها نقاط آكنده از رزين بوجود ميآيد. در مجموع ميتوان گفت خواص قطعه حاصل از اين فرآيند معادل قطعات حاصل از قالبگيري ميباشد ولي به خوبي پالتروژن و رشته پيچي نيست.
مطالب مرتبط
07
دسامبر
توسعه دکل جرثقیل از جنس کامپوزیت الیاف کربن
-
منتشر شده در
Mirpouya Rezadoust
- 0 نظرات
یک تیم پروژه مشترک تحقیق و توسعه (R&D) در جمهوری چک،...
30
اکتبر
اصطلاحات صنعت الیاف
-
منتشر شده در
adminadmin
- 0 نظرات
در این مقاله قصد به ارائه برخی از مهمترین و پرکاربردترین...
08
آگوست
کامپوزیت و اجزاء آن
-
منتشر شده در
Mirpouya Rezadoust
- 0 نظرات
آنچه در مقاله "کامپوزیت چیست؟" می خوانید:
تعریف کامپوزیت و اجزاء...
01
آگوست
وبینار شرکت Ascent Aerospace در مورد پروژه های چاپ سه بعدی
-
منتشر شده در
mazdak stiri
- 0 نظرات
با افزایش پذیرش چاپ سه بعدی در بازار کامپوزیت، بهبود کیفیت...
14
فوریه
ساخت قالبهاي کامپوزيتي
-
منتشر شده در
mazdak stiri
- 0 نظرات
دانش کامپوزيت:
ساخت قالبهاي کامپوزيتي
يکي از کاربردهاي مهم مواد کامپوزيت در ساخت...
10
جولای
شرح فرآیند رشتهپیچی
-
منتشر شده در
mazdak stiri
- 0 نظرات
رشته پيچي يك روش ساده و كارا براي توليد قطعات مدور...
10
جولای
آینده کاربرد کامپوزیتهای ترموست و ترموپلاستیک
-
منتشر شده در
mazdak stiri
- 0 نظرات
تا كنون گزارش هاي متعددي مبني بر گسترش دامنه ی كاربرد...
08
جولای
تولید الیاف طبیعی فلکس
-
منتشر شده در
mazdak stiri
- 1 دیدگاه
شرکت های Bercella و Formula Seven نوعی صندلی خودرو از الیاف...
05
جولای
شرکت هانتسمن: استفاده از کامپوزیتها در خودرو
-
منتشر شده در
mazdak stiri
- 0 نظرات
شرکت مواد پیشرفته ی هانتسمن که زیر مجموعه ای از Huntsmsn...