دانشنامه کامپوزیت ها, فایبرگلاس, مقالات, مقالات دانشنامه کامپوزیت

فرآیند پاشش رزین (Spray Up)

Spray up Open Molding Diagram

– شرح فرآیند Spray Up

– نکات انتخاب دستگاه اسپری

– مزایای روش پاشش رزین

– معایب روش پاشش رزین

 

افشاندن یا پاشش رزین:

در تلاش براي افزايش اتوماسيون فرآيند دستي، روشهاي مختلف پاشش رزين ابداع شده‌اند. اين روشها با كاربرد رشته‌هاي (roving) ارزانتر، منجر به  كاهش زمان اعمال رزين و آغشته سازي الياف در کنار به حداقل رساندن اتلاف مواد و قيمت كلي كامپوزيت می شود.

 

در این فرآیند، مراحل اولیه چون انتخاب یا ساخت قالب و زدن لایه ژلی مشابه فرآیند Hand lay up انجام می شود و می توانید جهت آشنایی و مطالعه به مقاله “فرآیند لایه گذاری دستی” مراجعه فرمایید. با این تفاوت که از تجهیزات ویژه‌ای (به ویژه یک تفنگ خردکن ) برای برش مواد تقویت‌کننده به الیاف کوتاه، اضافه کردن آنها به رزین و رسوب مخلوط به نام chop  روی سطح قالب‌گیری استفاده می‌کند.

 

 

 

در فرآيند اسپری رزين، الياف و رزين بطور همزمان درون قالب پاشيده مي‌شوند. به صورتیکه الیاف پیوسته Roving به قسمت خرد کننده (روی قسمت gun) که به کمک هوا حرکت می کند هدایت می شود تا بریده شود(در ابعاد حدودی 12-62mm  ) و به کمک جریان رزین همراه كاتاليست روی سطح قالب اعمال می شود.

رزين و كاتاليست ممكن است دريك تفنگ پاشش (spray gun) و يا از دو تفنگ پاشش وارد شوند و در هر حال وقتي به قالب مي‌رسند، با هم مخلوط شده‌اند. به منظور سهولت كار با دستگاه، معمولا تفنگ پاشش به يك ميله متحرك آويزان است.

 

نکته: رزينهاي مورد استفاده دراين فرآيند معمولا پلي استر و اپوكسي هستند و باید قبل از آغاز اسپری از زمان ژل شدن رزین مطمئن شد. بدین منظور مقداری  رزین بدون الیاف درون ظرف اسپری شده و زمان ژل شدن مخلوط بررسی می شود. در نهایت از نسبت رزین به الیاف 1:2/5 و 1:3/5 استفاده می شود.

پس از پاشش رزين و الياف بر روي قالب، حباب هاي هوا توسط غلطك كاري خارج شده و الياف كاملا خوابانده مي‌شوند تا سطح صاف ‌شود. سپس لايه‌هاي بعدي رزين و الياف تا رسيدن به ضخامت مطلوب اعمال می شود. و در نهایت قطعه را در فشار و دماي محيط پخت مي‌كنند، هر چند مي‌توان با اعمال حرارت، پخت را سريع كرد.

 

انتخاب دستگاه اسپری:

به صورت کلی سه نوع دستگاه اسپری وجود دارد:

  1. دستگاه هایی که در آنها رزین حاوی شتابدهنده و کاتالیزر به قسمت گان هدایت شده و به مقدار مورد نظرباهم مخلوط می شوند. سپس این مخلوط روی سطح افشانده می شود.
  2. دستگاه هایی در آنها رزین حاوی شتابدهنده و کاتالیزر به قسمت گان هدایت شده و به طور جداگانه روی سطح افشانده می شوند اما قبل از آنکه به سطح قالب برسند این دو جریان باهم برخورد کرده و مخلوط می شوند.
  3. حالتی که از سیستم دو ظرفی استفاده شده و کاتالیزر با بخشی از رزین در یک ظرف دیگر قرار می گیرند سپس این دو مخلوط به سمت گان هدایت شده و جداگانه روی سطح افشانده می شوند در حالیکه قبل از برخورد با سطح با یگدیکر برخورد کرده و مخلوط می شوند.

نکته: گان و تمامی قسمت های جانبی که در تماس با رزین کاتالیز شده بوده اند باید بلافاصله با حلال شسته شود تا از ژل شدن رزین های باقی مانده در آنها ممانعت شود.

 

مزایای روش پاشش رزین:

  • امکان جابه جایی دستگاه اسپری
  • سرمایه گذاری اولیه کم نسبت به دیگر روش های ماشینی
  • استفاده از ارزانترین نوع الیاف
  • سرعت بیشتر نسبت به لایه گذاری دستی
  • هزینه نیروی انسانی کمتر در تولید انبوه

 

معایب روش پاشش رزین:

  • فقط یک سطح قطعه صاف است
  • عدم دستیابی به الگوی یکنواخت در قطعات کوچک
  • وابستگی یکنواختی لایه ها به مهارت کارگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *